Cikgu Aziman - Pensyarah Muda dan Legend



"Cikgu nampak dan yakin, bidang kamu mesti ke arah pengurusan nanti."

Itulah ayat Cikgu Aziman yang dah banyak kali aku dengar. Setiap kali kalau aku datang melawat dia di matrik, kami akan sembang, update perkembangan terkini masing-masing sambil gelak sakan bila imbau kenangan masa belajar dengan dia dulu. Dan bila dia tanya aku tengah buat apa, selalunya aku sendiri tak pasti nak jawap apa sebab aku banyak buat kerja sendiri atau part time waktu tu.

Masa aku down dulu, memang aku akan cari dia untuk minta nasihat dan pendapat. Punyalah sempoi Cikgu Aziman ni, dia boleh bagi aku yakin dengan kemampuan aku semula bila aku dalam keadaan yang susah dan terdesak. Sembang dengan dia, boleh lupa masalah. Mood jadi elok balik.

Macam bila aku bagitahu dia yang aku susah belajar kos elektrik, bukan minat aku. Dia selamber je cakap "Walaupun payah, kau buatlah elok-elok. Bagi habis. Lepas tu bolehlah masuk ke bidang yang kau minat. Cikgu tahu minat kau kemana dan daripada apa yang kau buat dengan alumni ni, suatu hari nanti pintu rezeki kau akan terbuka. InsyaAllah."

Dan, nah. Harini alhamdulillah pintu rezeki dah terbuka.

Seminggu ni, aku ulang alik Ipoh - Kampar semata-mata nak menguruskan program minggu depan. 10 hari punya program. Dan program yang bakal berjalan minggu depan ni, dah sebulan lebih kami aturkan. Urusan semuanya hampir selesai. Moga-moga semuanya berjalan lancar nanti.

Tadi lepas selesai urusan di Kampar, singgah matrik dulu. Sebab dah janji nak jumpa Cikgu Aziman. Sampai je ke kubikel dia, soalan pertama, "Kau kerja apa sekarang ni? Kau jangan nak sembunyi-sembunyi."

Aku terus gelak je. Dah boleh jangka soalan dia sebab aku tahu dia perasan aku ada di kolej setiap pagi minggu ni. Selesai urusan di kolej, aku terus hilang. Biasanya aku akan lepak dulu. Pagi semalam pun macam tu. Aku selesaikan urusan MPPB dengan dia dan En. Aris. Lepas tu aku terus hilang. Aku ke Kampar.

Jadi tadi aku ceritalah apa perkembangan terkini, kerja apa, macam mana mula, apa benda yang dibuat, dimana, bila dan macam-macam lagilah. Itu pun tak ada la dapat sembang lama-lama sengat sebab dah petang. Jadi esok pagi InsyaAllah sesi ngeteh lagi.

Cikgu Aziman mengajar aku fizik dua tahun di matrik. Tapi walaupun aku dah habis matrik, aku masih belajar banyak benda daripada dia. Aku masih jadikan dia tempat utama untuk berkongsi cerita dan pendapat. Keyakinan dia terhadap aku sebenarnya banyak beri kesan pada bagaimana aku meneruskan usaha aku untuk berkecimpung dalam bidang yang aku mahir dan minat.

Cikgu Aziman ni, legend bagi yang kenal dia. Yang rapat dengan dia, tahulah macam mana dia ni sebenarnya diam diam ubi berisi. Nampak kosong je tapi ilmu di dada, bukan main lagi.

Kau orang kalau nak tahu program apa yang aku asyik sebut, sibuk ulang alik Ipoh - Kampar tiap hari tu, jemputlah ke Giant Kampar 24 April ni sampailah ke 3 Mei. Lagi elok kalau kau datang 28 April, malam atau 2 Mei, malam. Tak rugi punya.

Disclaimer: Post ni diambil daripada Facebook status aku sendiri.

Share:

0 comments

Komen anda adalah di hargai :D