Sultan Azlan dan Saudara Jauh?



Tengahari tadi berjumpa dengan bakal pelanggan (kalau boleh dipanggil begitu). Cikgu Hashim namanya. Kami nak bincang berkenaan program yang bakal dianjurkan bersama.

Mula dengan berbasi-basi sembang, berkenal-kenalan sebelum masuk ke topik utama. Sembang punya sembang, sudahnya jadi sesi soreh.

CH: Kampung mana?
Aku: Bota Kanan.
CH: Ah, sudah. Bota Kanan di mana?
Aku: Lambor kanan.
CH: Ah, sudah. Betullah ni orang kampung.
Aku: Kampung saya di Batu 16. Atuk saya Tok Kohor Alam.
CH: Allah! Sah la orang kampung. Kenal sangat dengan atuk kamu. Rosni tu, mak cik kamu?
Aku: Rosni mak saya! 



CH: Aduh. Boleh pulak kebetulan macam ni. Mak kamu sekelas dengan saya dulu. Adik beradik mak kamu saya kenal betul.

Sudahnya jadi sesi soreh, bercerita pasal zaman muda-muda dia dengan adik beradik mak dan juga pengalaman dia dengan atuk aku yang aku sendiri tak sempat 'jumpa' dan kenal. Tapi daripada cerita saudara mara, aku tahu memang atuk seorang yang disegani dan dikenali di kampung. Sebut je nama panggilannya, Tok Kohor Alam. Mesti kenal. Masa sekolah menengah dulu pun, benda yang sama terjadi.

Kata Cikgu Hashim, atuk kalau gelak satu kampung dengar. Aku pun macam tu juga katanya. Gelak kuat bukan main. Naik segan aku. Siap kata aku ada rupa iras iras atuk. Aku pun tak tau iras kat mana. Iyakan sajalah. Haha.

Macam-macam lagilah yang dikongsikan Cikgu Hashim tadi. Pasal ikan tapah, pasal parang terbang. Tak dapat nak tuliskan semuanya kat sini. Tapi memang seronok dapat berkenalan dengan orang kampung. Lagi-lagi dapat dengar dan kongsi cerita-cerita yang kita pun tak pernah dengar.

Apa pun, harap program dan kerjasama yang bakal dijalankan berjalan dengan lancar. Mohon doanya, rakan-rakan. Terima kasih.

Share:

0 comments

Komen anda adalah di hargai :D