ILUSANITI

ILUSANITIILUSANITI by Adib Zaini
My rating: 4 of 5 stars

Hemmpphh~

Not sure if it is a good "hemmpphh" or bad "hemmpphh" sebab the idea is there. Memang mindblow la konsep cerita yang di bawa. Tapi mungkin ianya terlalu complicated untuk aku.

Terlalu banyak 'spin' dalam penulisan sampai aku pun kadang-kadang naik keliru dan kena stop untuk hadamkan. Like, kucing tu, kenapa dia ada kat pejabat Fez tiba2 je. Then tak ada penjelasan. Adakah ianya memang ilusi je? Hemm.
Mungkin tak semua perlukan penjelasan. Kadang2 ianya adalah mainan minda semata2. Halusinasi.

Tapi ada scene2 yang memang aku suka. First, bila Fez call Ed then talian putus, tapi bila call balik Ed cakap mana ada Fez telefon dia. Itu memang best. Seram.
Second adalah waktu diorang pergi kubur Big Boss, lepas tu ke balai. Then tiba kat balai baru sedar Bob tak ada. There. Gila. Tahu-tahu tengah lepak dalam kubur Big Boss yang kena gali balik tu.
Then ada la lagi yang tak perlu nak tulis kot.

Ending, flat je. Permintaan terakhir Chew mereka turuti walaupun Amy still seeks revenge. Anyhow, is okay la kot. Aku rasa kalau ending dia gila, dengan aku, kau semua jadi tak betul nanti.

Apapun, memang menarik. Bahasa ringan dan mudah. I like it.

Mungkin kalau di filemkan, akan memberikan filem genre seram di negara kita satu dimensi lain. Biar bergegar otak penonton.

p/s: aku mimpi bukan2 bila baca buku ni. Gila apa.


View all my reviews


Share:

2 comments

  1. Ya seriously, kena filemkan. Nice bro!. haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha. kau la filemkan. jadi pengarah. yg penting, jgn terbit under MIG. mengarut je nanti. ahaha. :3

      Delete

Komen anda adalah di hargai :D