Alumni KMPk: Sudah Semakin Hampir
















Dibawah adalah perbualan aku dengan salah seorang alumni yang berpotensi untuk ganti tempat aku, mengetuai TOT dan MPPB.

"Tahun depan bolehlah turun, lead untuk slot ini, slot itu."

"Eh. Jangan macam tu. Saya takda pengalaman."

"Aku pun dulu start from zero. Takda pengalaman. Ilmu sekangkang kera. Tapi aku turun juga, redah mana mampu."

...

Tahun ni tahun ke 6 aku berkampung di KMPk untuk slot TOT dan MPPB. Tahun ke 6 berturut-turut sebenarnya. 

Dulu pertama kali aku turun, aku kosong je. Mana ada pengalaman sangat. Mana ada ilmu nak handle team building atau ice breaking. Mana reti sangat bab nak menguruskan event atau program sebesar ni. Mana ada bukti yang aku mampu turun, make a difference dan beri impak pada slot atau program.

Aku tiada semua ni dulu. Aku macam orang lain juga, bermula daripada kosong.

Tapi aku nak turun. Aku nak libatkan diri. Aku nak menyumbang. Jadi aku redah je semua halangan dan buang segala self doubt bila diberi peluang untuk turun pertama kali sebagai alumni pada tahun 2013 dulu. Dan sejak tu aku tak pandang belakang dah. 

Untuk tahun-tahun sebelum ni, aku akan beri pada orang lain untuk lead ice breaking dan team building sebab aku kena tumpu pada bahagian pengurusan program. Tahun ni, aku sendiri tak over disebabkan tak cukup tenaga kerja.

Jujurnya, aku memang tak ada pengalaman untuk handle slot ice breaking dan team building. Paling kuat pun aku handle explorace. Tapi tak mengapa, aku redah je.

Lagi best, slot Etika Sosial dan Imej Keterampilan pun aku sapu juga tahun ni. Semua gara-gara Tuan Presiden buat lawak silap beli tiket kereta api sampai terpaksa batalkan plan untuk turun. 

Lagi sekali aku katakan, aku tak ada pengalaman dan ilmu yang cukup untuk handle slot ni. Tapi aku cakap aku akan take over dan aku kata pada diri aku sendiri, aku boleh. 

Kawan-kawan, kita tidak perlu tahu semua perkara untuk bermula. Aku ada tulis tentang perkara ni beberapa hari lalu. 

Selagi kita tak ambil langkah pertama, selagi itulah ilmu kita tak akan bertambah, pengalaman kita tak akan berkembang.

Yang kita perlukan adalah kemahuan dan keberanian. Percaya pada diri sendiri. We are our biggest supporter. Jika bukan diri kita sendiri yang menolak, memaksa dan menanam tekad untuk melangkah kehadapan, siapa lagi?

Semua cabaran yang aku tempuh untuk program kali ni adalah batu loncatan untuk aku bergerak one step further. Aku masih perlukan latihan dan bimbingan dalam hal ni. Aku tahu yang tu.

Tapi itulah, yang penting ada kemahuan dan bermula. InsyaAllah akan sampai ke 'destinasi' yang ingin dituju.

Hasnul Adin
Sudah Semakin Hampir

Nota: Post Di Facebook.

Share:

0 comments

Komen anda adalah di hargai :D