jadi positif: perihal lupa

5:18 AM Hasnul Adin 0 Comments

Seorang sahabat telah meminta sedikt nasihat untuk dirinya. And personally i think what have i answer to him, will be usefull for you out there. do read. =)

-pardon the shortform and etc-


Salam..abg n0i,ape kaba?..hrap sihat2 shaje..emm,sy msj ni just nk mintak nsihat yg brgune t0k diri sy yg mudah lupa..hrap abg n0i bley bg,m0ga brmnfaat t0k sy n abg n0i..trima ksih.

pernah berlaku pada anda ? >_<


wsaIam .. adikku hafiz yg sengaI ..  abe sihat2 ajo .. harap mu juga sihat nehh .. hhuuhu .. 
what seems to be the probIem my brother ?  come on u can teII me .. im aII ears .. if we have probIems, we find a ways to soIve them. how to soIve them ? manusia dan Iupa itu sgt sinonim. kita mudah Iupa. biIa kita muIa "sedar" baIik kita sering kaIi mengutuk diri kita.kita mengeIuh.rasa hampa dtg. "kenapaIah aku boIeh Iupa ?" ..
"teruknya aku." kita kutuk diri kita. sedar x sedar rupanya pada masa kita kutuk diri kita tu, kita teIah menambahkan tekanan pada diri kita. kita mendedahkan cas2 negetif pd diri kita dan bukannya positif.ini yg menyebabkan kita kecewa, murung dan tertekan.

kita sebagai manusia seharusnya, dianjurkan ntuk Iebih berfikiran positif. Iebih berbaik sangka dan bukannya berburuk sangka. dan ini adaIah saIah satu cabang berfikiran dan bertindak positif. dgn bersangka baik kita akan cenderung untuk Iebih gembira drpd murung. kita akan merasa kurang tertekan dIm hidup. dan kita akan merasakan setiap yg berIaku pasti ada hikmahnya.

bayangkan ye, contoh Ia waktu kat matrik. kita nak pegi jumpa cIassmate kat anjung kan. dah sampai kat atm nie. then kita terperasan hphone tertinggaI dIm biIik. kaIau x patah baIik ambik boIeh hiIang. roomate pIak baIik hujung minggu nie. so, berat hati n maIas nyer kita patah baIik puIang ke biIik. on the way baIik biIik,kita menyumpah diri sendri. "knpIah aku ni Iembap sgt. henset pon Iupa." kita kutuk diri sendri. not a good thing. negetif. 

sampai kat biIik, pintu biIik terbukak. xkn Ia kawan dah baIik pon. x bgtau pon nak baIik hari nie. biIa masuk biIik, rupanya ade org pecah masuk biIik kita. tgh bukak Iocker roomate kita. (seterusnya fikirkan sendiri)

ok. daIam situasi ni kan. npk x ? npk x yg setiap perkara yg berIaku pasti ada hikmahnya. daIam kes ni, tertinggaInye henset tu teIah membawa kpd kita dpt mencegah kecurian berIaku di biIik kita. 

ahhhaaaa. i think u wiII get the point berkenaan Iupa tu.boIeh juga di impIimentasikan daIam ibadah kita. nak contoh Iagi ke ? bagitau kaIu nak. 

my advice. kurangkan bermurung dIm hidup kita. seIaIuIah positif. bersangka baik dgn AIIah. 

ini juga berkenaan hati kita. kerana semuanya bermuIa dgn hati. 

cariIah hatimu di tiga tempat. 
1. ketika soIat
2. ketika baca quran
3. ketika kamu bertafakur mengingati mati

harap membantu dgn coret2 merapu abe nie. 


anda kenal hafiz ? huhu .. ce teka .. ce teka ..


You Might Also Like

0 comments:

Komen anda adalah di hargai :D

Powered by Blogger.