Cerita Aku Sebagai AJKO yang Ramai Tak Tahu

MPPB pertama sebagai AJKO



Kalau korang pernah baca blog aku sebelum ni, korang tahu yang sejak daftar matrik dulu aku memang nak sangat jadi AJKO.

Semangat, keceriaan, dedikasi, kerjasama, tenaga dan kesungguhan AJKO yang jaga batch aku masa MPPB aku dulu tu buatkan aku rasa teruja dan berminat nak jadi macam diorang. 

Baca sini: Kenapa Aku Sertai NGO Alumni KMPk

Tapi tak ramai yang tahu, aku tak dapat pun mohon daftar jadi AJKO.

Kenapa tak dapat?

Nanti baca kat bawah.

Yang pernah jadi AJKO mesti tahu, kalau nak jadi AJKO kena tunggu buka pendaftaran masa nak hujung hujung semester 2 (atau semester 4 untuk yang PDT batch aku dan sebelumnya).

Sebab aku dua tahun yang sistemnya lain daripada PDT batch 2011 keatas, jadi aku kena tunggu hujung sem 4 (tahun kedua) baru boleh mohon. Jadi aku tenang je.

Bagi yang tak tahu, batch aku dulu 2 kali kena MPPB. Tahun pertama dan tahun kedua. Tahun pertama MPPB as PDT. Tahun kedua MPPB as PST (Ex-PDT). 

Itu, selingan.

Hujung semester 4, dalam pada kitorang tunggu pendaftaran AJKO nak buka, akhirnya dapat berita yang tak syok. 

Sistem pengambilan AJKO diubah. Kesannya, kitorang yang PST masa tu tak layak nak mohon daftar jadi AJKO.

Memang kecewa sangat masa tu. Nak daftar pun tak boleh. Macam mana nak jadi AJKO, kan? Berkubur macam tu je la aku punya cita-cita. 

Pengajian kat matrik pun tamat.

Lebih kurang sebulan lepas tu, masa MPPB untuk batch baru dah nak mula, aku dapat mesej daripada kawan yang jadi AJKO masa tu. Aku tak ingat siapa. Tapi dia kata kalau nak jadi AJKO, boleh datang kolej segera.

Rupanya, ramai yang awal awal terpilih tanpa daftar untuk jadi AJKO tu tarik diri tanpa notis. Hahaha! Ramai yang tak lapor diri masa hari kejadian. Maka, kami yang duduk sekitar Ipoh ni dipanggil untuk memenuhkan kuota.

Ya, aku bermula sebagai salah seorang daripada AJKO pengganti je dulu.




Aku ceritakan ni ada beberapa sebab: 

1. Aku berhutang janji cerita ni dengan beberapa ketul manusia yang akan tuntut dan ungkit tak sudah.

2. Ada yang hari tu cerita ke aku, dia AJKO pengganti je dan dia macam rendah diri. Segan segan nak join Alumni.

Image may contain: Hasnul Adin and Muhamad Adam
Every year since?

Ini aku ada beberapa pesanan.

Pertama, dalam hidup ni memang kita tak kan selalu dapat apa yang kita mahu. Semua orang tahu tu. 

Tapi bukanlah aku nak kata kalau korang tak dapat apa yang korang nak tu, korang kena relaks je buat tak kisah. Tidak. 

Apa yang aku nak katakan kat sini adalah, kena yakin dan baik sangka dengan Allah selalu. Doa banyak banyak, mintak apa yang kita nak tu dengan sabar. Yang inilah yang ramai orang tak buat.

Aku tak dapat jadi AJKO masa awal awal tu, memang aku rasa sedih. Tapi aku tak meroyan. Haha. Somehow, masa tu aku masih percaya yang aku akan dapat jadi juga.

Dalam hati aku, aku percaya yang kalau aku nak, Allah akan bukakan jalan. Allah akan permudah. Dan terbukti, Alhamdulillah dapat jadi.

Banyak kali dah aku rasa, betapa baiknya Tuhan pada aku. Bila aku nak sesuatu, mesti Allah bukakan jalan. Syaratnya, aku mintak betul betul dalam hati dan yakin Dia akan bagi. Berbaik sangka.

Mungkin kalau masa tu aku putus asa dengan Allah, aku tak kan dapat jadi AJKO pun dan korang tak kan kenal aku. Aku tak kan kenal korang. Aku tak kan dapat bantu korang korang yang dah aku bantu all these years.

Hari ni, kalau korang baru masuk degree/universiti dan tak dapat kos yang korang nak, tak dapat universiti yang korang nak, berlapang dadalah. Doa yang baik baik, minta yang baik baik pada Allah. 

Doalah supaya diberi kebaikan dan kemudahan walaupun ditempatkan di universiti yang kau tak mintak.

Mintalah pada Allah, semoga suatu hari nanti korang mudah dapat kerja walapun kos yang korang dapat tu bukan kos yang korang mohon.

Fikir yang baik-baik.

Doa yang baik-baik.

Kedua, 


Nak buat benda baik pon segan ke? Haha!

Tak kisahlah korang bermula macam mana. Lambat. Cepat. Mula dengan cara A ataupun cara B. Itu tak sepenting the journey dan apa yang korang buat sepanjang journey tu.

Faham ke tak?

Aku nak terangkan ni, kena relate dengan cerita alumni jugalah nampaknya.

Mudahnya, aku dulu AJKO pengganti je, kan? 

Sekarang aku Naib Presiden 1.

Aku sendiri tak terfikir akan sampai macam ni aku dalam Alumni. Bermula dengan nak jadi AJKO je. Tak lebih daripada itu.

Tapi hari ni, walaupun bermula dengan cabaran (yelah, mula mula tak dapat jadi kan?), akhirnya Allah tetapkan aku di posisi yang membolehkan aku bantu lebih ramai orang.

Journey aku, daripada zaman beria-ria nak jadi AJKO, sampailah tahap sekarang pening kepala dengan nak run Alumni ni, itulah yang penting. Itulah yang lebih bermakna.

It's not how we start.

It's what we do bila kita dah mula.

Dan ini cuma sebahagian daripada journey aku dalam hidup ni. Banyak lagi yang akan dilalui dan tempuhi. Walaupun di usia yang sekarang ni, usia yang jauh lebih tua daripada korang semua, aku tahu jalan hidup aku ni masih jauh. Ilmu baru setitik dua. Pengalaman baru sekangkang kera. Yang aku kongsikan hari ni kat sini, tak banyak mana. Tapi harapnya dapat bantu korang buka mata.


Moga korang dapat sesuatu daripada yang aku tulis panjang panjang ni! 


Assalamualaikum.


Gambar MPPB terkini. Mungkin juga terakhir? Only time will tell.






Share:

0 comments

Komen anda adalah di hargai :D