Kau Mahir Itu, Aku Mahir Ini


Bersembang dengan member sekapal selam, bila ditanya sedang buat apa, aku beritahu tengah siapkan poster program alumni. Tiba-tiba katanya, beliau dengki dengan manusia yang pandai multimedia ni. "Nak dengki pebenda?" Tanya aku. "Nanti ajar aku pengucapan awam. Aku dengki sebab aku tak reti, tak pandai." Aku tambah perasa, biar enak. Saja cakap macam tu sebab dia memang latih orang berdebat. "Ahh... I see your point." Balas beliau. Macam ni la kita, kadang lupa yang kita punya kelebihan dan kemahiran masing-masing. Samada ianya bakat semulajadi ataupun suatu yang dipupuk sejak kecil. Ataupun benda yang tiba-tiba kita minat dan kita latih diri kita sehingga jadi mahir. Jadinya macam ni (lupa diri) biasanya sebab kita jatuh penat dengan benda yang kita buat tu. Kadang kita buat sehabis baik sampai satu tahap kita rasa 'stagnant', rasa macam takda penambahbaikan. Rasa macam dah lama kita buat, tapi takda langsung kemajuan. Macam mana gayanya nak atasi benda ni? Kalau aku, yang menghadap benda-benda multimedia ni, biasanya aku atasi dengan ubah style design aku. Cuba benda-benda baru. Kalau dulu aku cuma buat poster dengan background kosong, sekarang cuba guna gradient pulak. Itupun lepas aku minta pendapat sifu. Kalau member yang seorang ni, mungkin boleh cuba teknik latihan yang lain pula. Aku nak cadangkan teknik apa, aku takda kemahiran. Nanti tanyalah sifu-sifu. Kau dan aku, beringatlah untuk bersyukur dengan apa yang kita ada, apa yang Dia beri pada kita. Bagaimana nak bersyukur? Salah satu caranya, selain daripada kita gunakan kelebihan dan kemahiran yang ada sebagai sumber pendapatan atau hobi semata-mata, ada baiknya jika diusahakan sesuatu yang boleh bawa baik pada masyarakat dan alam. Fikirkan juga saham akhirat kita. Tak kisahlah apa yang kita buat tu, besar atau kecil. Janji, ada suatu yang kita beri. Kata Theodore Roosevelt, 'Do what you can, with what you have, where you are.' "Serius tau, nanti ajar aku pengucapan awam. Teach me masta!" "Menganjing tak habis-habis!" Nasib baik sempat siapkan poster on time dalam pada menganjing beliau tu. Hiks. Hasnul Adin Pilih Kapal Selam Supaya Tidak Karam

Share:

0 comments

Komen anda adalah di hargai :D