Untungnya Wanita; Bagaimana Islam Menjaga Hak Anda Part 2


Ternyata Seminar Fiqh Dakwah Mahasiswa 2.0 yang baru saja dihadiri minggu lalu bukan sahaja membincangkan cara berdakwah kepada setiap lapisan masyarakat, ia juga membincangkan tentang Hak2 Wanita Di Dalam Islam. Objektif perbincangan lebih terjurus kepada bagaimana kita sebagai pendakwah boleh menggunakan topik ini sebagai hujah. Bukan sahaja hujah terhadap golongan non-muslim tetapi juga hujah terhadap muslim. Hujah supaya kita dapat membuka minda muslim2 di luar sana.



Sebahagian isi topik ini telah pon dikongsi dalam post yang lalu. Sila like.eh. Klik.

Dari sudut Sosial kita boleh bahagikan kepada tiga bahagian. Wanita sebagai anak perempuan, sebagai isteri sebagai ibu. 

Anak Perempuan

Kita sedar dan sangat terdedah kepada cerita2 masyarakat arab zaman jahiliyah yang meletakkan tahap anak perempuan itu sangat rendah berbanding anak lelaki. I do believe that many of us know that kedatangan Islam sama sekali telah memansuhkan perbandingan ini. Kita tahu betapa menyesalnya Umar atas tindakannya menanam anak perempuannya hidup2. Islam telah mengetuk pintu hati manusia agar lebih sensible dalam isu ini. Wanita dan lelaki sama sahaja. Ada hak masing2.

Namun begitu, sedar atau tidak kita pada zaman ini masih ada yang mengamalkan amalan tersebut tanpa sedar. Ada sesetengah pihak yang hanya mengucapkan tahniah apabila sahabat2 mereka peroleh anak lelaki. Ada yang memandang sinis apabila anak perempuan dilahirkan dan di syukuri. Mungkin tidak ramai yang berbuat demikian, tapi sedikit sebanyak ia tetap amalan yang bercanggah dengan Islam.


Anak lelaki atau perempuan, bersyukurlah kerana lahirnya mereka dengan membawa rezeki yang dijanjikan Allah. Itu janji Allah. 

“Dan janganlah kamu membunuh anak-anak kamu karena takut kemiskinan, Kami akan memberi rezki kepadamu dan kepada mereka.” (QS. Al An’am [6]: 151)

Tambahan pula, anak2 inilah yang akan mendoakan kita kelak.

“Jika seorang anak Adam mati, maka terputuslah semua amalnya kecuali tiga: sedekah jariyah, ilmu yang bermanfaat dan anak shaleh yang berdoa untuknya.” (HR Muslim)

Isteri

Pada zaman sebelum kedatangan Islam dahulu ada sesetengah kaum/puak yang menganggap atau membolehkan kesalahan suami ditanggung isteri. Bermakna jika seorang lelaki mencuri maka isterinya boleh dijadikan ganti untuk menerima hukuman. Adil ? Not so sure..






Isteri adalah pakaian suami dan begitulah sebaliknya.

Pesanan brother Lim; "if she(your wife) is a good women, take good care of her. Even if you don't love her anymore."

Ibu

Tentang ibu. Memang terlalu banyak kisah2 yang kita dengar dan baca. Samada dari al-quran, hadis ataupun dari zaman kita ini. Kisah dongeng orang melatu dengan Si Tanggangnya, Batu Belahnya dan macam2 lagi. Itu baru melayu. Cina ? India ? Lain2 ? Err. Lain2 ? Ramai2 lagi ? huhu



No words could describe pengorbanan seorang ibu. There is too much that can be said but will never be enough. Here's some link for your reading. Enjoy.



Pertahankanlah hak anda wanita. Anda sungguh istimewa sehinggakan Adam sendiri berdoa agar Allah kurniakan baginda teman di syurga. Maka terjadilah hawa dari rusuk Adam. Anda bukan sebarang hak ekslusif untuk syarikat2 pengiklanan menodai kecantikan anda. Jauh sekali sebagai santapan mana2 jantan dayus.

Pertahankanlah dengan Islam. Sekaranglah masanya.

-dua photo yang ditengah adalah hasil sendiri.sila sebarkan dakwah-

Sila Iike untuk menyebarkan dakwah.=)

Share:

2 comments

  1. Salam Ziarah.. :)

    Dan 4 golongan lelaki adalah bertanggungjawab untuk mentarbiyah si Muslimah.. disoal di akhirat.
    1. Bapa
    2. Suami
    3. Saudara lelaki
    4. Anak

    Betul x? kalo salah, tlg betulkan.. :)

    entri terbaru di Ashabul Islam : Fenomena Musim Panas
    Latest post in Mat Jinggo : Jealousy and the 'Benefits'

    Jemput ziarah.. :)

    ReplyDelete
  2. InsyaaIIah sgt tepat. =)

    akan diusuI Iawatan ke bIog Ir Jinggo .. =D

    terima kasih

    ReplyDelete

Komen anda adalah di hargai :D