Tentang Buku - Leading: Alex Ferguson


Mula mula aku ingat dalam buku ni Sir Alex akan ceritakan pasal kisah dan perjalanan dia sebagai pengurus Manchester United. Diselangi pengajaran dan pelajaran yang boleh jadi tambah nilai pada pembaca. 

Aku dah terbayang dah dapat baca cerita cerita interaksi antara Sir Alex dengan pemain, cerita pasal perangai pemain pemain tersohor kelab ni, apa rahsia belakang tabir pengurusan Sir Alex bersama pemain pemain dan lain lain lagi. 

Rupanya tidak. Buku ni bukan macam tu.

Buku Leading ni disusun dan dibahagikan mengikut nilai yang nak dibawa/diceritakan. Diselit cerita sepanjang Sir Alex bergelar pengurus.

Contoh, bab 2 tajuknya 'Recognising Hunger'. Dan dibawah bab ni, ada 4 pecahan nilai yang diketengahkan. 'Discipline', 'Work Rate', 'Drive' dan 'Conviction'.

Dalam sub-bab 'Work Rate' diceritakan pasal David Beckham, Ryan Giggs, Paul Scholes, Wayne Rooney, Eric Cantona dan Cistiano Ronaldo yang dikatakan luar biasa. Sejenis baka pemain yang berlatih tanpa henti sehingga tamat waktu latihan pun tak reti reti nak rehat. 

Ada juga bab khas yang menceritakan pasal ketua ketua pasukan, bab yang menceritakan pentingnya networking yang antara menjadi punca pembelian Cristiano Ronaldo daripada Sporting Lisbon dan bab bagaimana Sir Alex menguruskan pemain baru dan pemain yang dah berusia dan tidak diperlukan kelab lagi.



Jadual Kandungan


Tapi antara bab yang menarik bagi aku adalah bagaimana Sir Alex ceritakan bagaimana pengalaman dia mengurus kelab kecil di awal kerjayanya membentuk siapa dia dan bagaimana dia menguruskan kelab sebesar Manchester United. Bagaimana diawal kerjayanya, dia nak terlibat dengan semua perkara di kelab.

Tapi lama kelamana dia sedar dia perlu 'mengetuai kelab dan bukan mengurus semua benda'. Dia kena belajar bahagikan kerja dan tak perlu ambil tahu semua perkara. Dia ada pekerja pekerja untuk lakukan tugasan yang ada, dan dia perlu percaya pada mereka. 

Satu lagi bahagian yang aku suka adalah bila Sir Alex sebutkan apa yang paling dia rindu sebagai pengurus;


"Most of all I miss being around the company of young people eager to take on impossible challenge."

Ayat ni buat aku terkenang kenang. Macam apa yang aku lalui tahun tahun kebelakangan ni, adalah disebabkan faktor yang sama. Berada bersama mereka yang muda dan berani nak buat sesuatu yang nampak mustahil. Mula daripada 'scouting' muka muka baru untuk persatuan, membawa ke melatih dan menggilap potensi mereka, sampailah ke usaha membawa bersama sebagai penggerak persatuan. Gitulah.

Buku Leading ni boleh aku katakan adalah lebih baik daripada buku autobiografi peribadi Sir Alex Ferguson. Buku Leading ni ada lebih banyak nilai dan pengajaran. Banyak insight kepimpinan dan pengurusan.

Aku rasakan untuk tahun ni secara rasminya inilah bacaan terbaik aku. Tak sia sia aku beli masa Big Bad Wolf hari tu. Dah la ni last copy, siap ada sticker sample lagi. Haha!

Share:

1 comments

Komen anda adalah di hargai :D