Sengaja Aku Edit Jawapan Biar Ada Ralat Supaya Kau Tiru dan Belajar Sesuatu
1. Salah satu
tugasan dalam kelas hari ni, aku kena tulis program untuk gerakkan motor dan
nyalakan lampu LED. Ini dalam kelas robotik. Ada programming dan yang sama
waktu dengannya.
2. Aku dengan
partner aku paling awal dapat siapkan program dengan betul. Motor berjalan.
Lampu LED menyala mengikut arahan soalan.
3. Bila dah betul
program, flow chart dan jawapan, biasanya rakan sekelas yang lain akan datang
ke meja kami. Ada yang datang nak tengok sambungan, nak semak sama tak program
yang diorang tulis dengan program yang kami tulis, nak usha-usha macam mana
sepatutnya yang terjadi pada motor tu dan ada juga yang siap sedia nak ‘kopi
dan pasta’.
4. Tapi kali ni
nasib baik diorang tak perasan yang kami dah siap dengan jayanya. Nasib baik
sungguh. Jadi dapatlah aku nak edit dulu program aku sebelum diorang datang
tengok. Nampak macam jahat, kan? Nampak je macam jahat. Tapi niat aku baik.
Nanti aku cerita. Lagipun aku tukar satu huruf je dalam program aku tu. Tapi
dalam programming, satu huruf atau satu simbol saja dah boleh menyebabkan
seluruh program tu ralat.
5. Beberapa detik
kemudian datanglah mereka-mereka tersebut. Dikajinya satu persatu sambungan,
program dan flowchart kami.
6. Datang pula
mereka-mereka yang membawa telefon bimbit dengan kamera siap sedia dah nak snap
gambar program. Mereka pun bertanya atau lebih manis, meminta kebenaran, “Nak
program, boleh?”
Sebagai rakan
sekelas, kami benarkan saja. Ditangkaplah gambar program yang aku dah edit tadi
– edit bagi ada ralat.
7. Jadi mereka pun
pulang ke meja masing-masing bersama program yang ada ralat tadi. Muka tak sabar
nak masukkan program dalam ‘compiler’ dan ‘download’ pada motor. Setelah siap ‘compile’,
ada ralat pada program. (yelah. Aku dah edit tadi, kan?)
8. Dalam
programming, bila ada ralat pada program, kita kena kenalpasti dimana ralatnya
dan apa ralatnya. Bila dah kenalpasti, kena pula betulkan.
9. Kau agak kalau
seorang tu tak faham satu apa pun pada program tu, dia boleh betulkan tak ralat
tu? Sekurang-kurangnya boleh tak dia kenalpasti dimana salahnya? Kau pun tahu
jawapannya. Tidak.
10. Aku pun
diserulah ke meja mereka untuk membantu.
11. Kat sinilah kau
akan nampak kesannya bila aku edit program tadi supaya ada ralat. Di meja
diorang, aku boleh ajar diorang macam mana nak kenalpasti ralat tu, terangkan
pada diorang kenapa jadi macam tu dan apa fungsinya bila tukar macam ni, tukar
macam itu. Barulah diorang belajar sesuatu.
12. Kau nampak
sekarang yang niat aku edit program tu sebenarnya ada udang disebalik batu.
Kan? Haha!
13. Aku pun bukanlah
pandai mana hal programming ni. Aku banyak bergantung pada ilmu yang ada pada
partner aku sebenarnya. Dia banyak bantu aku. Sedikit demi sedikit aku bolehlah
hadam hal-hal programming ni.
14. Untuk bantu
kawan-kawan aku dan untuk pastikan diorang dapat sesuatu daripada tugasan ni,
aku buatlah macam ni. Aku ‘implement’ taktik belajar daripada kesilapan.
15. Buat silap tu
tak salah selagi mana kau sedia untuk belajar daripada kesilapan. Itu yang aku
percaya dari dulu lagi.
16. Bahkan yang
sebelum ni takda pernah nak tanya apa-apa pun mula bertanya. Mungkinlah dia
tanya sebab dia nak cepat siap. Mungkin. Tapi sekurang-kurangnya dia bertanya
dan dia dapat sesuatu.
1. Kawan-kawan, yang
bertanya, aku tak kisah. Yang minta tolong, aku berbesar hati untuk tolong.
Sebab tak rugi apa pun aku tolong, kan?
18. Cumanya
kawan-kawan, bila guna kaedah tiru bulat-bulat ni buat aku rasa lain macam.
Bukanlah aku kedekut. Kalau kau tiru sebijik-sebijik kemudian kau ambil masa
untuk memahami kenapa macam tu, kenapa macam ni, aku tak kisah. Ini tidak. Dah
tiru, dah dapat, dah betul, lepas tu kau henti setakat tu je. Rugi. Kesian aku
tengok. Lepas tu kau bising kenapa sampai hujung semester kau tak faham satu
apa pun.
19. Benda-benda yang
aku ceritakan ni, yang aku amalkan ni pun daripada pengalaman aku yang selalu buat
silap.
20. Disini juga kau
boleh nampak hakikat yang kau, kita, manusia perlu kreatif dalam nak membantu,
nak berinteraksi, nak berkomunikasi, nak tegur, nak beri sesuatu/jawapan kepada
seseorang manusia yang lain.
21. Dalam situasi
atas tadi, kalau aku mati-mati tak bagi diorang tiru jawapan aku, kau agak
nanti dalam kelas macam mana hubungan aku dengan diorang? Mungkin jadi dingin,
tak nak bertegur sapa. Mungkin juga jadi perang saudara. Yelah, sah-sah akan
ada sedikit rasa tak puas hati pada diri diorang kalau aku tak kongsi jawapan
aku, kan?
22. Untuk elakkan
terjadinya perang saudara dan kedinginan berlaku, aku pilih untuk bagi juga
jawapan pada diorang tapi dengan buat sedikit ubahsuai supaya diorang boleh
belajar daripada kesilapan, seperti yang dah aku ceritakan diatas tadi.
23. Perlu ke aku
buat semua ni? Boleh je aku abaikan diorang dengan labu-labu diorang. Boleh je
aku biarkan diorang masuk kelas dan keluar kelas dengan status kosong. Boleh
buat macam tu tak bermakna aku patut buat macam tu, kan?
24. Ilmu bermanfaat
yang kita ajar pada orang lain, pahalanya akan berpanjangan selagi mana ianya
diamalkan. Manalah tahu, hari ini aku ajar diorang programming, nanti masa
kerja diorang terbitkan satu formula/aplikasi yang bermanfaat buat umah
sejagat. Bukan ke aku juga dapat sahamnya sebab aku pernah bagi diorang faham
programming. Ke macam mana?
0 comments
Komen anda adalah di hargai :D