Tentang Buku - The Alchemist

No photo description available.


“When each day is the same as the next, it’s because people fail to recognize the good things that happen in their lives every day that the sun rises.”

Kenapa sebenarnya The Alchemist, Paulo Coelho ni naskhah yang diangkat tinggi? Aku pun tak tahu sebenarnya.

Walaupun dah habis baca, dah baca review review orang lain, jujur semuanya masih sama. Aku masih tak tahu kenapa ramai yang cari naskhah ni. Kenapa ramai yang macam puji melambung.

Bagi aku, The Alchemist ni satu tulisan yang baik tapi biasa. Tentang seorang budak pengembala kambing biri biri yang kejar impian. Atau lebih tepat dalam cerita ni, dia nak kejar/cari harta karun.

Sepanjang perjalanan mencari harta karun tu, dia belajar erti kehidupan. Setiap titik hentian dan pertemuan pengembala kambing ni ada kisah, ada pengajaran dan pengalaman yang hendak dikongsikan penulis. Dinukilkan melalui cabaran demi cabaran, pertemuan dengan orang itu dan ini. 

Bagi aku, pengajaran terbesar daripada buku ni secara umumnya adalah benih yang baik, dicampak kelaut menjadi pulau. Dilontar kelangit menjadi bintang. Jatuh kedaratan menjadi pohon. Begitulah senang nak digambarkan watak pengembala kambing ni. Dimanapun dia berada dalam cerita ni, ada je kebaikan yang dibawa. Sesukar mana pun dugaan, pasti ada jalan keluar.

Dan bahagian paling aku suka dalam cerita ni adalah bila budak pengembala tu mula bekerja di kedai kristal. Dengan kegigihan, idea dan azam yang kuat dia ubahkan kedai tu daripada diambang bankrup kepada sebuah kedai yang sibuk, dikunjungi pelanggan tanpa henti.

Walaupun dia kerja disitu sebab nak kumpul duit semata mata, tapi itu tak menghalang dia untuk berikan yang terbaik dan bawa perubahan yang siginfikan. 

Kalau dibaca review review di Goodreads, korang akan jumpa ramai je yang bagi rating rendah pada buku ni. Ramai yang komen kata buku ni terlalu over rated. 

Itu pendapat masing masing. Untuk aku, asalkan ianya beri manfaat, itu sudah cukup bagus. Tiada buku yang sempurna dan dapat puaskan hati semua orang. Apa yang kita lihat, itu yang kita dapat. Kalau kita membaca untuk cari pengajaran, pengajaranlah yang kita dapat. Kalau kita baca sebab nak cari kekurangan, itu sajalah yang kita dapat. 

#MalaysiaMembaca 
#StayAtHome 
#ReadAtHome

Share:

1 comments

  1. teringin jugak nak baca sbb rata2 booklovers mention buku ni best :D

    hanisamanina.com

    ReplyDelete

Komen anda adalah di hargai :D